Les bicicletes no són només per a l’estiu

De petit, m’encantava acompanyar a ma germana a fer el vermut amb els seus amics. Hi anaven el dimenge al migdia, després d’haver dormit poc a causa d’una nit de marxa massa llarga. Ens portem 9 anys, de manera que allí tenieu un xiquet acompanyant una germana postadolescent amb ganes de marxa i de riure tot recordant la darrera matinada de diumenge.

M’agradava poder escoltar les seves aventures nocturnes, que clarament no entenia del tot. Veure com reien de coses que em semblaven tonteries de grans o d’escoltar com mig explicaven les coses per a que jo no les captés. Però m’agradava sobretot el menjar: un polpet amb allioli, una sepieta o un boqueronet fregit. Soliem (de fet, solien…) anar a la zona clàssica del vermut al poble, encara ara: al Folet o al Kiosko de Rosita, a tocar del port.  La tria de tapes venia condicionada pel lloc, esclar…

El més divertit per mi era, però, l’hora de demanar la beguda: “Una bicicleta”. Invariablement, per beure triaven una bicicleta. Em feia riure veure com demanaven, amb aquella seguretat que donen els 20 anys, una beguda que, a ulls infantils, no podia tenir un nom més absurd. “Una bicicleta”. Encara sento el riure mig tímid mig incrèdul que se m’escapava cada diumenge en sentir-ho.

La beguda no era gaire innocent malgrat el nom. Es tracta de vermut negre de la terra (de la Terra Alta, més concretament) amb sifó de debò aromatitzat amb un rondaxa de llimona i acompanyada d’un escuradents amb una oliva. Els més puristes el fan així, a pèl. Però sempre hi ha hagut heterodoxos que li posen un glaçó de gel. Vist amb ulls d’ara, una meravella… 😉

Bicicleta.jpg
Una bicicleta del Celler Mariol. La glòria... | Olletadeverdures.cat

Han passat els anys (un bon grapat, sigui dit de passada…) i per mi la bicicleta es va quedar com un record d’infantesa associat a diumenges assolejats de primavera i estiu. Al poble s’havia mig perdut, tot i que ara ha revifat. Des que visc a Barcelona, a més,  no havia sabut trobat cap lloc on en servissin. Fins que la setmana passada vam anar a sopar amb la colla al Celler Mariol.

El Celler Mariol és una mena d’embaixada a Barcelona de les terres del sud de Catalunya i el nord del País Valencià. En concret, de la Terra Alta. I, esclar, hi tenen un vermut de collita pròpia ben espectacular. Gairebé m’emociono de veure davant meu el que veieu a la foto. Crec que vaig encarregar la bicicleta des de la porta… 😉 Havia arribat el primer al sopar, 10 minuts abans de l’hora.  I em vaig recrear una estoneta sol bevent el vermut i menjant unes patates fregides. Quin moment tan agradable…

Em va agradar molt, el Celler Mariol. Bons vins de collita pròpia, fets amb les seves vinyes al sud del Principat. Però també unes molt bones clotxes, l’entrepà nacional de la comarca: un pa rodó una mica sec, buidat i farcit de tomàquets escalivats i allò que a Vinaròs en diem sardina de casco i que els principatins diuen arengada. Bon cóc de verdures. Pastissets de cabell d’àngel, cóc de mel. Txé, com si estigués a casa!!!

Tot plegat, portat per una familia de Batea, amb la matriarca fent les clotxes i recomenant que s’ha de menjar per postres. I servint-te un plat d’ametlles garrapinyades per acompanyar el cafè perquè t’ha sentit dir que t’agraden i les que has vist tenen pinta de cassolanes.

Tornarem aviat. Tot i que encara no sigui estiu…

Salut!

Anuncis

10 thoughts on “Les bicicletes no són només per a l’estiu

  1. La picadeta, en una barra atapeïda de mossets, o en una terrasseta al sol, és un dels grans petits plaers de la vida. Aquest vermut sembla boníssim, i si et fa recordar moments feliços d’infantesa, ja és un glop redó.
    Besets

  2. I a mi em fa molt feliç que la meva “primera bicicleta” fos a casa vostra, Ca Massita, i de la mà del mestre Roda! M’ha agradat molt llegir els teus records d’infància! M’hi has transportat! 😉
    Nens s’haurà de provar el Celler Mariol no?? Quan vulgueu hi anem!

  3. Wua, post hitasso! Jo tinc ganes de tornar-hi, perquè quan vivia a la vora, tot hi comprava sovint el vi, però que jo recordi no hi feien vermuts (cursos sí, i tot just començaven). M’apunto a quan hi torneu.

  4. Pots creure que tot i ser de les Terres de l’Ebre, encara no he provat mai la Clotxa? Ja ho sé, és un delicte…. per això porto dies dient que hi he d’anar… ja et dic que d’aquesta setmana no passa. Ah, i el vermut que no falti! Els pastissets i el cóc amb mel el deixaré per als altres, tot just he acabat els pastissets de festes aquesta setmana…

  5. He tingut que fer un comentari, cosa que no acostumo a fer, per que a la meitat de l’article no podia parar de riure ( per no dir, que estava indignat totalment ), escrivim un blog, sense tenir gaire idea del que estem parlant.
    Primer que tot, cada poble, evidentment, te el costum de posar un “apodo” (nom, per a la gent del Nord ) a una beguda, Destornillador ( crec que es Vodka amb Taronjada ), etc, etc, etc…
    Però no vulgueu reivindicar el nom; “BICICLETA” al vermut – que NO és sifo negre de la Terra Alta amb sifo de debo- el vermut és fa del VI i no te exclusivitat de la Terra Alta.
    Sino que les comarques del Montsia ( a Ulldecona fan el Rapitenc ) i la comarca del Baix Ebre amb la població Pinell de Brai, etc…també s’elabora vermut.
    PD. A la meva població, Sant Carles de la Ràpita, és diu posam un “Rapitenc” ( vermut amb sifo i dos olives ), el nom comercial, com he dit abans, s’elabora a Ulldecona, però, per aquestes terres tant oblidades del sud, es diu: Rapitenc.

  6. Si parles amb algú de la zona i li expliques maravelles del Mariol, li agafarà un atac de riure que no podrà parar. I ja amb lo dels “vins de collita pròpia” la cosa és delirant… Aquesta gent embotellen (o embotallaven) el que sigui i amb l’etiqueta que sigui, que per la zona mos coneixem tots…

    No fotem… cal documentar-se una mica…. Apa, a fixar-se més… 😉

Deixa un comentari

