Una recepta castellana: patatas meneás

Fa unes setmanes vaig haver d’anar a Salamanca per feina i vaig poder fer una mena de cata geològica a la cuina que es fa la Castella més castellana. No la vaig poder fer a fons (no hi vaig anar sol, i no volia condicionar la dieta de tothom; ja m’enteneu…), però vaig tenir temps de menjar unes quantes coses i veure’n algunes més que em van donar alguna idea de com s’ho munten a taula per aquest país veí nostre. I una de les coses que més em van agradar van ser las patatas meneás.

DSC_0375.JPG
Patatas meneás fetes a casa. Fàcils i bones! | Olletadeverdures.cat

Es tracta d’un guisat de patates, all, pebre vermell agredolç i cansalada que està present a pràcticament totes les cartes i també menús dels restaurants de la ciutat i de la resta de la contrada. En aquest bloc  salmantino hi trobareu la recepta. Però ja us avanço que es tracta d’un puré verdures bollides amb llorer i amanides amb l’oli de fregir la cansalada, els alls i el pebre vermell. Una bomba que a mi em va encantar!

El seu origen, molt antic, es veu que està lligat a la dura vida dels llauradors de la meseta castellana. Ara és un plat molt popular, que es serveix en versions més o menys fines i sofisticades segons el lloc. Sol ser un puré molt fi i lligat, gairebé cremós, que en alguns llocs he vist amb textura gairebé de mousse. Hi ha consens, però, en que els torreznos de cansalada han de quedar molt cuits i cruixents. En tot cas, és una potència de sabor que picarà més o menys en funció del pebre de la Vera que usem: dolç o picant. Soprenentment, tot i els pocs (i contundents) ingredients que hi participen té algún que altre matís que el fan més ric del que pugui semblar…

A mi em va agradar molt i en vaig menjar un parell de cops. Però clar, heu de tenir present que jo sóc un gran fan de la patata i una addicte confés al pebrot vermell fumat. Per tant, no hi havia massa marge d’error, per saber que m’agradarien abans de menjar-les…

Salut!

Massitet

Anuncis

11 thoughts on “Una recepta castellana: patatas meneás

  1. Així en format de purè no les he tastat mai, ja que quan jo meneo patates normalment les posoen troços que es van desfent en el procés, però mai queden tan fines.

    A mi m’agraden molt aquests tipus de plat, ja sigui un trinxat de la cerdanya o unes patates meneás, la veritat. I ara que tinc tres pots de pebre vermell de la Vera… n’haig de donar sortida!! 😀

  2. Hola colla!
    Ja veig que les receptes contundents i saboroses vos agraden! A mi m’encanten! 😉

    Les calories, Gemma? Segur que hi ha coses que en tenen més! jajajaj Davant d’aquesta cansalada torradeta i la patata melosa no hi ha res què dir! jajajaj

    Anna, la veritat és que està molt bona! I és una altra manera de supera el puré de patetes, que tot sovint pot resultar un pèl avorrit. No? Jo també adoro les patates…

    Doncs no les mirem, Mary Lou, i cap a dins, que estàn ben bones! jajajaja

    Xavier: la Rosa Maria, que és una artistassa, segur que trobaria la manera de posar-les en un menú! No en tinc cap dubte! 😉

    Doncs anem a donar-li sortida, Starbase!!! Sobre això que dius del meneo, la veritat és que per Internet he vist fotos de plats on es veu clarament que hi ha trossos de patata més o menys gran dins d’un puré que, segur, ha sortit d’anar menejant les patetes. Jo les vaig fer així, però després les vaig axafar amb tenedor per trobar la textura que em va agradar…

    Sión, segur que téns un guisat de patates que li fa ombra i no pas poca… Ara, t’haig de dir que aquestes estan molt booooooooooooneeeeeeeeeesssssssssssssss!!!!

    Bona, bona, “bordetos”!!!! Si la proveu, ja ens ho direu, eh???? Hi ha hores en que navegar per Internet és molt perillosa….

    Salut, estimats!!

  3. De petit cada dia a casa hi havia patata i verdura… i jo estava fins al nas de menjar patàtes…. Ara de gran, quan les patates s’han convertit en un menjar esporàdic i de fet rarament en tinc a la cuina, el dia que en compro per posar en un suquet o plat per l’estil, es converteixen en una festa…. I unes patates a la “Riojana” o com les que proposeu, es poden convertir en una festa….

  4. Hola colla!!
    Ricard, a casa meva de patata també se n’ha menjat molta i és, de fet, un dels meus ingredients preferits: com a plat principal, com a acompanyament, com a part d’un bon rostit de carn o de peix… I les patates a la riojana!!! Es mereixen un post, si senyor! 😉

    Hola Xaiver! La veritat és que és una recepta ben senzilla i ben coneguda per les castelles. Però jo, el primer dia, me les vaig menjar sense saber què eren! Li ho vaig haver de preguntar al cambrer!! 😉

    Salut amics!

Deixa un comentari

