Curs de cuina i menú de celebració

Com ja sabeu els lectors habituals, el 27 de maig kisumenja i un servidor celebrem que vam començar a sortir junts. Jo, des de 2005, li/ens regalo un sopar a un restaurant amb estrella Michelin. Ella, per la seva banda, hem un regal que varia cada any. Per acabar de tancar la commemoració, jo sempre cuino alguna cosa el dia 27 per sopar. Enguany, com resulta que kisumenja em va regalar un curs de cuina a l’escola Coquus la celebració ha girat al voltant d’aquest regal, ja que el 27 vaig cuinar els plats que vaig aprendre a fer en el curs. Avui us explico que vaig parendre/cuinar i què em va semblar el curs.

Cuina efectista i fàcil de fer
Els curs que vai anar a fer a Coquus es deia “Cocina para invitados” (així, en castellà, què hi farem) i la filosofia del plantejament era molt interessants: plats resultons a taula (es suposa que volem atendre bé els convidats) però fàcils de fer i, sobretot, que ens permetin als cuiners estar a taula amb els convidats i no a la cuina preparant els plats. Com va dir Fran Boronat, el profe del curs, es tractava d’aprendre a fer plats que evitin haver de dir aquesta frase. “Que bien SE lo estan pasando en MI fiesta de cumpleaños mientras yo estoy cocinando!!“.

Per poder fer això ens van ensenyar tres plats, un menú complet. El primer és una coca de verduretes amb formatge de cabra i reducció de Mòdena, molt més interessant del que sembla d’entrada. El segon era una bacallà amb muselina d’all i poma a la canyella, que va resultat un plat molt potent. Per acabar un pastís tatin de poma, que en la fase d’experimentació en el camp dels postres que hem encetat ens ha vingut molt bé!

La coca de verdures aparentment no té res d’especial, però està boníssima, de veritat. A banda del que veieu (verduretes variades al forn, formatge de cabra i reducció de Mòdena) porta ceba caramelitzada que, segons els nostre criteri, és el que li dóna la gràcia al plat. La recepta de la ceba és molt fàcil; matenga i sucre en una cassola i deixar reduir fins que es caramelitze el sucre: queda del color marró que es veu a la foto, just a sobre del pa. Superfàcil de bé, bonic al plat (no trobeu?) i sabrós. Molt bé.

El bacallà va resultar un plat molt potent i també molt fàcil de fer. La gràcia està en la musselina d’alla gratinada que culmina el bacallà. De fet, el curs em va fer molta gràcia especialment per la musselina, que trobo que té moltes potencialitats… Super fàcil de fer: feu una allioli normal i corrent. A banda, agafeu nata líquida i la deixeu semimuntada. Llavors, li afegiu allioli (en proporció 2 a 1, a favor de la nata) i ho acabu de muntar, sempre d’adalt a baix. Es posa sobre un bacallà que em marcat a la paella i ho posem al forn. Molt bé, de veritat! A més, el contrapunt dolç de la poma (guisada a la paella amb mantega, sucre i canella; i després passat pel túrmix) és el que aporta complexitat. Molt gustós.

La tatin és la cosa més senzilla de fer del món. Bé, clar, ara que ja se fer-la! Com amb les pomes del bacallà, la tallem a galls petits per guisar-la amb sucre fins que comenci a carameritzar-la. Llavors, la posem en un motlle d’anar al forn amb compte i a sobre li posem la pasta de full feta (jo, la de Nestlé) i ho posem uns deu minuts a 180 graus, fins que agafi color. Ja veieu l’efecte a la foto: un color de caramel preciós i un contrast de cruixent de la pasta fullada i mantecós de la poma excel·lent!

Sobre el curs, la veritat és que em va agradar força. Grups de 12 persones en instal·lacions amb pinta de molt noves i també molt cool, per entendre’ns (ho podeu veure al web de l’escola). El professor, Fran Boronat, tenia molta capacitat de comunicació (tot i parlar molt ràpid… ;-)) i sabia el que portava entre mans: coneix tècniques, sap preveure, sap molt de cuina… Pel que va explicar, ha treballat en restaurants i també en cuines que ell en deia “de producció” (catterings, grans quantitats de menú, etc). De fet, els plats que vam aprendre a fer van ser d’aquest darrer tipus de cuina: es pot deixar la major part de l’apat preparat i l’acabes mentre vas sopant, pràcticament escalfant a l’últim moment. Puc donar fer que al nostre sopar va anar així.

Tot i això, li vaig trobar un inconvenient: els 45€ que valia el preu el fan poc competatiu amb altres opcions que conec, com els cursos de la l’Iker Erauzkin a la Boqueria i que solament costen 20 euros. Ara, clar, aquests són al matí, amb les limitacions que això pot comportar per molta gent. També podem trobar cursos gratuïts com els que la Gemma ha popularitzat entre la comunitat blocaire: els de Descobrir Cuina, els de Bonpreu o els de Caprabo. En aquest cas, com em fa notar  precisament la Gemma, no es poden comparar del tot perquè hi assisteixen unes 30 o 40 persones i solament t’ho pots mirar de lluny… No dic que no els valgui el 45€, que crec que si que s’ho val: receptes interessants, gent que en sap, instalacions més que adequades.  Però la competència és dura…

Massitet

Anuncis

4 thoughts on “Curs de cuina i menú de celebració

  1. Hola Massitet!!!…M’encanta això de regalar coses per fer conjuntament, naltres si podem tb solem fer aquests regals o bé alguna escapadeta a alguna capital europea…Molt millor que el típic regal de roba o lo colònia…jejeje!!!
    La tatin t’ha quedat espectacular!!!
    Petunets,
    Eva.

  2. Huuuuuuolaaaaaaaaaaa, Eva!
    Doncs di, regalar coses per fer junts sempre és més interessant! Es tracta d’acumular viència i no pas coses, oi?? En tot cas, així ho veiem nosaltres…
    La tatin ha estat com la gran revelació del curs: jo em pensava que era molt més díficil de fer. És senzilla i, bé, de bona ja ho sabíem!! Si t’ha agradat, no hi ha molta cosa més a fer. Senzillament, recorda-te’n de punxar la pasta fullada per a que no s’unfli i ja està!

    I moltes gràcies per la visita!

  3. Pels meus 30 anys em van regalar un curs de cuina a la CETT i és un dels regals que recordo amb més carinyo… com que el curs era a l’hivern i acabava tardíssim, venia inclòs un cotxe amb xofer que em tronava a casa després de la classe 😉
    Felicitats a Kisumenja per haver fet un regal tan encertat!
    I un comentari, els cursos gratuïts al Caprabo i al Bonpreu no tenen res a veure! Són per 40-60 persones i si no seus al davant et passes la classe estirant el cap… Això sí, els cuiners (la Mireia i el David) són uns grans professionals i uns grans comunicadors. De fet, aixo sol compensa la resta 😉
    I per acabar, les fotos dels plats són dels que vas fer tu o de la classe? Per què t’han quedat espectaculars! La tatin té una pinta… deliciosa!

  4. Hola Gemma!
    Moltes gràcies per visitar-nos i deixar-nos comentaris! Ens encanta tenir-te tot sovint amb nosaltres!
    Molts gràcies pel matis sobre els cursos gratuïts. Ara mateix vaig a canviar el post per fer-ho constar. Tal com el vaig escriure, pot induir a error i res més lluny de la meva intenció!
    Moltes gràcies pels comentaris sobre els plats! Em fa molta il·lusió que les trobis espectaculars, perquè són els plats que vaig fer jo! jajaja

    I la tatin estava boníssima! Em va fascinar com n’era de fàcil fer-la. Ara vaig a provar de millorar-la i també provaré de fer-la amb peres. Per cert, a has fet l’Strudel!!??? Jo no dono a l’abast!

    Besets!

Deixa un comentari

