Euskovinagreta

Una de les coses que vaig descobrir a Euskadi mentre hi vaig viure un trimestre és que el món de les vinagretes pot arribar a ser apassionant. Una llista interminable d’opcions que admet al mateix temps innumerables variacions que ajuden a convertir un plat anodí en un recepta suggerent, divertida, fins i tot emocionant. Per mi, això va ser una autèntica revelació, ja que jo no anava de les barreja de vinagre de xerès i oli…

La vinegreta de l’aita Fernández, o sigui euskovinagreta
Com ja he explicat en algun que altre post, mentre vaig viure a Euskadi vaig tenir l’oportunitat de provar la cuina d’Edelmiro, el pare de la noia que em va deixar la casa on vaig viure, Beatriz. Un gran cuiner amb receptes també grans, fàcils però no pas simples i excel·lents al paladar. I en un dels dinars que vaig gaudir em va ser revelat el secret d’una de les vinagretes més exhuberants que conec i que a casa nosta es coneix, des de bon principi, com euskovinagreta; la vinagreta basca. Aquí va la recepta:

  • una ceba tendra mitjana
  • Un pebrot vermell no gaire gros
  • Un pebrot verd més aviat grosset
  • Un tomàquet d’amanir ja un pel madur però encara ferm
  • Oli d’oliva verge extra
  • Vinagres de xeres, poma (també conegut com de sidra) i balsàmic de Mòdena
  • Un ou bollit

Com haureu pogut endevinar amb les proporcions, al final es tracta que hi hagi la mateixa quantitat de les quatre hortalisses i verdures. D’oli i vinagre fa falta la quantitat suficient per cobrir totes les verdures, tal com es pot veure a la foto. En tot cas, heu de mantenir la proporció d’una part de vinagre per cinc d’oli. I el total de vinagre està format per tres parts iguals de cadascun dels vinagres. L’ou bollit es posa ratllat a la vinagreta, encara que també hi ha l’opció de no posar-ne…

I amb això què podem fer?
La primera utilitat que se li pot trobar és, clarament, una amanida. No anirem a ser originals a la primera!!! Però quan jo la vaig descobrir Edelmiro la va fer per acompanyar unes gambes bollides. A l’endemà, un bon amiguete basc em va dir que ell l’empreva per posar-la a sobre d’unes carxofes bollides, de les navarreses en conserva de les quals he parlat tant bé en un altre post. Jo aquest estiu la provaré a sobre d’una pasta bollida acompanyada d’una bona tonyina i també provaré com queda matisant un salmó fumat.Com veieu, una vinagreta amb hortalisses multitasking…

Massitet

2 thoughts on “Euskovinagreta

  1. jo faig una vinagreta amb les mateixes verdures, sobretot per posar a sobre d’uns musclos simplement oberts al vapor. però hi poso un sol vinagre; això de barrejar-ne tres ho hauré de provar.

  2. Hola de nou, Manel!
    Una proposta interessant aquesta dels musclos. Si pot anar amb gambes, perquè no amb musclos? De tota manera, imagino que en deus posar unes cullerades per sobre d’un grapat de musclos. O en poses a la closca de cadascun??

    Salut!

Deixa un comentari

