Corder guisat de l’aita

Una de les raons que ens va portar a celebrar el cap d’any a Euskal Herria amb el nostre grup d’olotins preferits és que el viatge ens regalava, de retruc, l’oportunitat de tornar a casa; de tornar a Algorta. Allà és on vaig viure tres mesos durant una estada de recerca a primers d’any i allà va nàixer aquest bloc. Allà, on vaig anar per feina, vaig trobar una colla d’amics que, entre altres coses, em van obrir la porta gran per on vaig entrar a la cuina basca, la tradicional i la nova… I també allà vaig conèixer a l’aita Fernández, pare de la nostra estimada Bea i un dels millors cuiners que he tingut ocasió de conèixer personalment…

Per això, a més de ser una excel·lent noticia personal, tornar a Algorta també va ser una excel·lent nova (jas, pren arcaïsme!) des del punt de vista gastronòmic. Per què? Doncs perquè el dinar de cap d’Any el feia el pare de Beatriz, qui em va deixar la casa mentre vaig viure allà.

Aita Fernandez

El pare de Beatriz, de nom Edelmiro (sense conyes, eh!? Que és un tio que respecto molt i m’enfadaré si us en foteu!), va treballar quaranta anys de cuiner. Molts anys en restaurants i molts anys en txokos, uns locals molt peculiars i populars a Euskadi on es reuneixen les cuadrillas (colles d’amics amb afició pel bon menjar). Resulta que es poden llogar amb o sense cuiner i serveixen per a això: fer dinars, sopars, berenars etc… en un local perfectament equipat. Per entendre’ns, com un restaurant que solament fa banquets privats. Ara l’aita està jubilat i a casa solament cuina “para las grandes ocasiones”, com ens va dir Bea. I vam tenir la punyetera, punyeteríssima sort que l’Aita va decidir que la nostra visita per cap d’any era una ocasió especial. Ole, ole, ole, ole! Gora Euskadiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!! Gora l’aitaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!

Entrants de morro fi i cuina popular: una barreja per morir de satisfacció

El menú era una combinació de productes de primera qualitat sel·leccionats pel propi aita (“foie legítimo de pato, nada de eso que venden por ahí”; un bon pernil ibèric, espàrrec navarresos extra) i cuina tradicional basca, on ja van aparèixer les dues primeres intervencions estelars de l’aita. D’una banda, unes “mollejas de cordero” saltades a la paella amb una mica d’all i un xorro de llimona per sobre just abans de menjar-les: estaven tan tendres que sabia greu menjar-se-les. Mireu-les, mireu-les… Que bones, redéu! Per l’altra banda, i agafeu-vos fort que ve corva tancada, unes kokotxes de lluç al pil – pil… i ara com us ho explico? Es que estaven tan bones que qualsevol opció lingüística que prengui no em semblarà suficient per explicar la sensació que vaig tenir quan em vaig posar allò a la boca. Estaven tan meloses i eren tan gustoses… buffffffffffffffff salivo només de pensar-hi i mirar la foto!!!

Corder guisat: cuina popular de Champions per començar l’any

I després de tot això, encara faltava el plat fort, el plat estrella: corder (orientals: xai) guisat (orientals: rostit amb cassola al foc, no pas al forn). La recepta és molt, molt simple però amb una elevada capacitat per posar la pell de gallina. Anem a pams, encara que amb els ingredients acabarem de seguida: corder letxal (orientals pulits: xai lletó), brou de carn suau, fino de Montilla – Moriles, sal i pebre. O sigui, a priori, un xai guisat més aviat simple. A mi, quan em va dir els ingedients, em va deixar flipat: com podia estar tant requetebó amb tant poca cosa?????

corder_aita_fernandezjpg.jpg

La cocció, com els ingredients, també és ben simple. Poses el corderet a confitar a foc molt, molt, molt suau en una cassola al foc amb una mica d’oli d’oliva (aita em va dir que el va tenir com una hora daurant-se). Quan veus que ja està ben enrossidet, amb aquell color marronós pujat que agafa el corder, li tires “un buen chorretón” d’un fino de confiança i el deixes que es vagi evaporant a molt baixa temperatura. Ara hi, afegeixes brou de carn fins que es quedi la carn mig tapada. Llavors, amb la cassola sense tapa, el deixes que es vagi coent al mateix ritme sense pressa fins que el corder estigui tendre, tendre, tendre. I el tio, quan va acabar d’explicar-me la recepta, em diu que la va improvisar un dia que se li va presentar gent a cuinar a casa “y no tenia nada preparado”. Òstia, que bó que que és aquest home cuinant!

Per deixar la senyera i el país ben alts davant d’aquesta demostració de potència euskaldun, el país va aguantar el tiron amb molta dignitat gràcies a una ampolla de L’Hereu de Reventós i Blanc per als entrants (fresc, fruitós, amb el carbònic ja al seu lloc) i un insultantment extraordinari Agustí Torello Mata Reserva Barrica per al corder guisat. A cuina de nivell, caves de nivell…

Ja veieu, l’entrada gastronòmica de cap d’any va ser com per no voler tornar a Catalunya!

Massitet

Anuncis

One thought on “Corder guisat de l’aita

  1. Ens agradaria afegir el vostre enllaç al nostre Tradiblog. Es una xarxa de blogs de la cultura popular. Esperem amb candeletes la vostra resposta. Teniu un espai molt interessant. Salutacions.

Deixa un comentari

